onsdag 4 februari 2009

Nej nu..

kan jag inte hålla mig längre, utan känner att jag bara måste skriva om detta.
För någon vecka sen var min pappa ute på promenad med min brors hund Morris i närområdet. Morris går kopplad, då pappa bara har honom lös när han går i skogen.
Helt plötsligt så kommer en icke namngiven labrador fram och ska till att "läxa upp" Morris så min pappa får helt enkelt hålla bort denna hund. Morris gömmer sig bakom min pappa då han nog är norra Europas vekaste hund och inte har någon form av aggresivitet i sig.
Labradoren är inte kopplad och husse står en bit bort och talar i mobiltelefon, husse ropar på sin hund men det skiter hunden fullständigt i.
Pappa säger då åt denna person (som jag inte heller tänker namnge) att man inte ska ha sin hund lös om man inte har någon kontroll på hunden.
Vad som händer då är att denna idiot (förlåt uttrycket, men härefter kommer att jag referera till personen ifråga på detta sätt) anklagar min pappa för att inte ha någon koll på sin hund!!?? Pappa svarar tillbaka att man kan ju knappast ha bättre koll på hunden än då man har den i koppel.
Ordväxlingen eskalerar och "idioten" brer på mer och mer och skriker åt min pappa, för att sen hota med att slå in tänderna i käften på min honom.

Detta är kanske inte en ovanlig incident då det finns gott om folk som inte fattar vad det innbär att äga en hund, MEN det som gör detta synnerligen obehagligt är att "idioten" är ordförande i en av brukshundsklubbarna i distriktet!!!
Vidare kan nämnas att "idioten" inte ens har ett koppel med sig när han är ute och promenerar med sin hund och att han låter hunden springa in på villatomter hur som helst (detta har jag personligen bevittnat). Har även hört att denna "idiot" hotat andra hundägare som påtalat för honom att han kanske bör ha lite bättre koll på sin hund.

Puh, långt inlägg, men jag behövde få skriva av mig lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fy F-N finns inte mycket mer att tillägga. Kan inte fatta hur en sådan person kan få vara front för en av våra klubbar.

Man kan ju alltid hoppas att detta framkommer till disciplinnämnden eller vad det kallas.

Anonym sa...

Yep, instämmer! Bara att anmäla. Det är helt klart att det bara är att foga sig de bestämmelser som finns. Frontar han dessutom ska han tryckas till rejält. Jag blir så förbannad på folk som inte har pejl, och ändå hävdar sin rätt. Vi är ju alla försiktiga med våra hundar, och kom någon ylande mot Mimmi skulle jag inte tveka att stoppa den andra hunden. Med vad medel som behövs.